sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

Pyörän varusteet

Onnistuneen pyöräretken peruslähtökohta on laadukas kalusto eli pyörä ja sen varusteet.



Nyt tulee hiukan tekniikkaa. Meidän pyörät ovat hyvää keskitasoa: Toinen on vähän vanhempi Specialized Expert Source alumiinirungolla ja SRAM Apex 2*10 voimansiirrolla, toinen parivuotias Focus Mares, alumiinirungolla ja hiilikuituhaarukalla, voimansiirto Shimano 105 sarjaa eli 2*11 vaihdetta. Erittäin tärkeää on rengasvalinta, joka meillä molemmilla on 33 milliä leveä Schwalben X-one crossarirengas. Se on taittuvaa mallia eli vararengas kulkee mukana ja on hyvin pistosuojattu. Lisäksi rengas on erittäin kevyt (370 g) ja todella nopea. Sama rengas sopii yhtä hyvin asfaltille kuin sorateille ja metsäpoluille.

Hydrauliset levyjarrut ovat itsestään selvä valinta.

Pyörissä ei ole mitään ylimääräistä kuten lokasuojia tai tavaratelinettä. Käytämme sen sijaan Thulen pikakiinnitettävää telinettä, joka painaa vain kilon ja kestää yli kymmenen kilon taakan. Satulalaukkumme ovat Ortliebin täysin vedenpitävää sarjaa. Tällaisen tavarankuljetussysteemin etu on siinä, että pyörän painopiste pysyy ajamisen kannalta riittävän alhaalla. Valot ovat keveitä led-lamppuja.

Vain välttämättömät työkalut ja varaosat kulkevat mukana: pieni monitoimityökalu (kuusiokolosarja, ruuvari, rengasraudat ja pinna-avain), nippusiteitä, erkkanauha, ketjun pikaliitin, paikkasarja ja sisärengas sekä vaihdevaijeri. Nämä mahtuvat satulan alle kiinnitettyyn vedenpitävään boxiin. Pieni pumppu ajopaidan takataskuun. Varaulkorengas pakataan sivulaukkuun samoin kuin ketjuöljy. Näillä pärjää jo pitkilläkin taipaleilla.

Erityisesti pidemmillä matkoilla ja varsinkin ajettaessa pölyisillä pikkutiellä, pyörä on syytä välillä pesä. Huoltoasemalla vähän astianpesuainetta muovikassiin ja pyörät puhtaiksi asunnosta löytäneillä tiskiharjalla ja sienellä (ostimme uudet tilalle). Auton itse pesupaikalla vesi maksoi euron. Illalla, kun ketjut ovat kuivuneet, ne pitää uudelleen öljytä.



Kypärän ja ajolasien lisäksi pyöräretkelle on järkevää ottaa vain varsinaisia pyöräilyvaatteita. Pyöräkengillä kannattaa ajaa, vaikka ei käyttäisi klosseja. Kova pohja tekee ajosta mukavaa eivätkä jalat väsy. Kaksilla pehmustetulla pyöräilyhousuilla ja ajopaidoilla pärjää pitemmänkin reissun, kun pesaisee ne illalla ajon jälkeen. Sukkia riittää kaksi paria. Jos tilaa on, voi ottaa myös yhden pitkähihaisen ajopaidan. Tuulenpitävä ja jonkin verran sadetta kestävä takki on tarpeellinen ja samaa takkia voi hyvin käyttää muutoinkin kuin pyöräillessä. Hanskoja voi olla kaksi paria, yhdet lyhytsormiset ja yhdet pitkäsormiset. Jos sääennuste on luvannut viileää, mukaan kannattaa ottaa joustavasta polyesteristä valmistetut irtohihat ja erilliset säärisuojat. Ne eivät vie paljon tilaa, mutta lämmittävät hyvin. Kenkien sadesuojat eivät vie paljon tilaa, mutta ovat sateella tosi hyödylliset.

Miesten pyöräilyvaatteita löytää mistä vaan, mutta naisten osalta tilanne on toinen. Tuulisella säällä tuulenpitävä toppi ja lyhyet housut suojaavat hyvin. Niitä löytyy perusurheilukaupoista. Paitoja löytyy joistakin kaupoista, mutta värivalikoima on todella suppea. Pyöräilymekkoja voi tilata jenkeistä, mutta hameita ei löydy kuin sattumalta. Olemme käyneet täällä Ranskassa useammassa pyöräkaupassa eikä yhdessäkään ollut naisten vaatteita!



Pyörässä on hyvä olla kahdelle juomapullolle telineet, koska vettä ei voi koskaan olla liikaa.

Muita vaatteita kannattaa ottaa mukaan mahdollisimman vähän. Yhdet kengät, sandaalit, sortsit tai hame, pari teepaitaa ja ohut neule. Hyvä lämmike on ohuesta silkistä tehty pitkähihainen aluspaita. Aurinkovoidetta (suojakerroin 50), perusrasvaa ja hankaumilta suojaavaa voidetta on hyvä olla mukana. Hammasharjojen ja shampoon lisäksi ei juuri muuta tarvita.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti