sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

Pyörän kanssa matkustaminen

Ensiksi tärkein vinkki: Ota kaikki ilo irti pyörän kanssa matkustamisesta. Nauti pyöräilyn ihanuudesta ja löydä paikkoja, joihin et pääsisi autolla tai kävellen.

Kotimaassa pyörän kanssa matkustaminen junassa on helppoa. Pyöräpaikat maksavat 5 euroa kappale ja ne täytyy varata etukäteen. Paikkoja on aika vähän, joten matkasuunnitelmissa täytyy ottaa huomioon, että tiettyyn junaan ei välttämättä mahdu pyöriä.

Matkustaminen on selvästi hankalampaa, kun lähtee ulkomaille. Meidän selvitysten mukaan pyörän kuljettaminen Ruotsin junissa on tehty tosi hankalaksi. Siksi lennämme usein ja pakkaamme pyörät koviin pyörälaukkuihin. Tästä kerroimme ekassa blogissa.

Portugaliin mennessä lensimme Espanjaan Madridiin ja sieltä ensin laukkujen kanssa yöjunalla Lissaboniin ja edelleen paikallisjunalla rannikolle. Täytyy myöntää, että pyörälaukkujen tunkeminen makuuvaunun hyttiin tai vetäminen Lissabonin mukulakivikaduilla ei ollut ihan helppoa. Mutta määränpäässä päästiin pyörillä paikkoihin, joita ei olisi ikinä löydetty ilman pyöriä.


Me ajamme mielummin ilman sivulaukkuja, minkä vuoksi varaamme yleensä jonkun tukikohdan, missä olemme viikon verran. Toinen vaihtoehto on ajella laukkujen kanssa paikasta toiseen. Näkee ehkä enemmän, mutta pyöräily on vastaavasti raskaampaa.

Ranskassa pyörien kuljettaminen paikallisjunassa on helppoa. Paperikartan perusteella ei voi kuitenkaan tietää, kuinka mäkistä maasto on, joten liian pitkiä päivämatkoja ei kannata suunnitella. Osan matkasta voi hyvin kulkea junalla. Karttojen perusteella on myös vaikea arvioida, minkälainen tie on. Pieni, kapea, ruohottunut polku voi olla nimeltään Avenue, Rue tai mikä vaan. Tiet on numeroitu, mutta sekään logiikka ei ole meille vielä auennut. Sen verran tiedetään, että moottoritielle johtavilla teillä on paljon rekkaliikennettä ja niitä kannattaa välttää. Ennen päiväreissua on hyödyllistä selvittää, mistä suunnasta tuulee. Paluumatka kannatta ajaa myötätuulessa, jos se on mahdollista.

Yhtenä päivänä meillä oli tarkoitus ajaa lenkki Cabourg - Mezidon Vallee d’Auge - Lisieux - Pont-l’Evegue, yhteensä noin 90 kilometriä. Kartan mukaan alkumatka ajettaisiin kapeaa tietä D400. Tosiasiassa tie oli leveä ja täynnä kovaa ajavia rekkoja. Ajoimme muutama kerran harhaan ja matkalla oli jonkin verran nousuja, joten oli kiva hypätä junaan jo Lisieuxissa etenkin, kun vettä sateli. Ekan kerran puhelimen navigaattori sekoili (varmaan siksi, että muutimme välillä reittiä) ja pahinta oli, että kummankin puhelimesta loppui akku. Vieraassa maastossa pitäisi aina olla vara-akku mukana, koska navigaattori ja reittiohjaus kuluttavat yllättävän paljon akkua.




Ajoimme Lisieuxista lättähattujunalla rannikolle Deauvilleen. Vähän erikoista oli huomata, että junassa oli lasiseinällä eristetty ensimmäinen luokka. Tarkoitus oli jatkaa Deauvillestä paikallisjunalla Cabourgiin, mutta juna ei mennytkään enää illalla kuuden jälkeen. Lähdimme siis vähän väsyneinä polkemaan. Matkaa oli kartan mukaan noin 20 kilometriä, mutta jouduimme ylittämään aika ison vuoren. Mäki oli välillä niin jyrkkä, että oli pakko taluttaa. Alas viiletimme sitten vauhdilla. Matkan opetus: Ei kannata suunnitella liian pitkiä reissuja vieraassa maastossa etenkään, kun ei osaa kieltä niin hyvin, että voisi selvittää kaikki asiat etukäteen.


1 kommentti: